Konserwacja zacisków

Od dłuższego czasu chodził mi po głowie pomysł wyczyszczenia zacisków hamulcowych w moim XX. Teraz wiem że było warto, ponieważ tłoczki przesuwały się z różna siłą i miały na sobie dużo osadu, który blokował ich swobodny ruch. Demontaż, oraz rozbiórka zacisku jest łatwa, więc moja fotorelacja skupi się na samym czyszczeniu oraz montażu zacisku.


Tak wygląda rozebrany zacisk hamulcowy.



Teraz możemy zabrać się za demontaż uszczelek, musimy zrobić to delikatnie, bo zestaw naprawczy do
zacisków kosztuje około 200 zł.



Po wyjęciu uszczelek dokładnie je czyścimy.



Czyścimy również rowki w zacisku.



Po oczyszczeniu uszczelki smarujemy smarem do tłoczków hamulcowych.



Nie żałujmy smaru, zróbmy to dokładnie.



Teraz możemy już montować uszczelki do zacisku.



Musimy zwrócić szczególną uwagę na uszczelkę przeciwpyłową, jest bardzo delikatna i ciężko ją umieścić na swoim miejscu.



Tłoczki można moczyć.



Czyścić benzyną ekstrakcyjną.



Wycierać szmatą.



A i tak najlepiej spisuje się włóknina.



Jak się przyłożymy to uzyskamy taki efekt.



Właśnie taki.



Gdy mamy już uszczelki umieszczone wewnątrz zacisku, warto posmarować również tłoczek.



Teraz najtrudniejszy moment, wkładanie tłoczków. Tłoczek musi wejść w zacisk dosyć lekko, nic na siłę.



Pierwszy tłoczek na miejscu.



I lecimy dalej.



Pamiętajcie o smarowaniu.



Wkładamy drugi tłoczek.



Drugi tłoczek już na miejscu.



Trzeci również.



Pozostałe części zacisku dokładnie myjemy.



Musimy się postarać, bo pył ze zużytych klocków mocno się trzyma.



I widok z drugiej strony.



Potem możemy zamontować blaszkę, która stabilizuje nam klocki w zacisku.



I możemy składać zacisk.



Śruby smarujemy klejem do gwintów.







Teraz możemy skręcić zacisk.



Zacisk zmontowany.



Zostało nam jeszcze jarzmo zacisku.



Prowadnice należy nasmarować.



Ja użyłem smaru do zacisków hamulcowych z zestawu naprawczego zacisku od ciężarówki.



Tu nie należy przesadzać z ilością smaru.



Jarzmo jest już na swoim miejscu.



Możemy zamontować klocki hamulcowe.



Wkręcić śrubę.



Oraz kontrę.

PS. Ciekawostką jest fakt, że w prawym zacisku wszystkie tłoczki mają inna średnicę. W lewym natomiast środkowy nie różni się średnicą od pierwszego, ale ma inną wysokość. Aby oszczędzić sobie czasu i kłopotu z odpowietrzaniem, warto zacisnąć żabki na przewodach hamulcowych, tuż przy zacisku. Późniejsze odpowietrzanie potrwa tylko chwilę. Podczas odpowietrzania pamiętajmy o częstym sprawdzaniu poziomu płynu w zbiorniczku. 

POWODZENIA...